Biografi

Læs mine erindringer på min blogside

  • Uddannet på Det kgl. Danske Musikkonservatorium og Opera-akademiet.
  • Oprindelig uddannet som lærer. Speciale: Musik og litteratur.
  • Har været ansat 34 år på Det Kongelige Teater. Har løst en lang række opera­opgaver på teatret og på Danmarks Radio og TV og i udlandet.
  • Har instrueret en række kammeroperaer.
  • Sanger og guitarist med et stort repertoire (se program).
  • Holder foredrag om mange litterære emner evt. med indlagte sange (Aakjær, Blicher, H.C. Andersen, Bellman m.fl)
Erik Harbo

Erik Harbos karriere på Det Kongelige Teater

Ved Erik Harbos 25 års jubilæum (Maskarade) skrev operasanger Jørgen Ole Børch i programmet:

Når tæppet går for Hans Neugebauers opsætning af Wozzeck på Det Kongelige Teater, sidder der en person i en havestol. Han er som resten af figurerne klædt og sminket i hvidt, bortset fra den øverste halvdel af hovedet, der er sminket rødt. Han ligner en radise. »Langsomt, gør alt langsomt, ellers bliver jeg svimmel«, siger han, mens Wozzeck kravlende på knæ filer hans tånegle.

Det er Erik Harbo, der fremstiller kaptajnen i Wozzeck, og her møder vi ham i et af de partier, hvor han er i sit es: En karakter- og bufforolle med et kraftigt stænk af det absurde og groteske. Når partiet som dette samtidig kræver en »blank« ubesværet tenoral gennemslagskraft, har Erik Harbo det for alvor som en fisk i vandet, og rollen kan næppe tænkes udført bedre.

Erik Harbo er buffo-spieltenor par excellence og uundværlig for det operaensemble, hvor han siden sin debut d. 30.12.1966 som 4. jøde i Salome har sunget et utal af små og store partier. Af de største partier kan nævnes: Sporting Life fra Porgy og Bess, Rane i Drot og Marsk, Shuiskij i Boris Godunov, Adam i Djævelene fra Loudon, Herodes i Salome, Bardolfo i Falstaff, Karrig Nidding i Yngve Tredes Danefæ og naturligvis Leonard i aftenens forestilling.

Erik Harbos åbenlyse talent indenfor karakterfaget og hans evne til at tilegne sig ny og vanskeligt tilgængelig musik bragte ham til Tyskland i to perioder. Første gang var i 1975 i Bonn, hvor man havde brug for en tenor i Valdambrinis Den Bestøvlede Kat og siden i 1984 i Kiel med titelpartiet som Maitre Pathelin af Reinar Kunad.

Erik Harbo har en mængde TV- og radioproduktioner bag sig. Hans indsats i Sandströms Requiem står der stadig ry om. En stor præstation var ligeledes hans medvirken som Barca i en koncertopførelse i 1986 af Kuhlaus opera Lulu. Denne koncert er iøvrigt udgivet på cd.

Sideløbende med sit virke som operasanger har Erik Harbo alle årene dyrket det, som ligger hans hjerte nær og måske nærmest – nemlig den danske sang. Erik Harbo har med tiden udgivet en lang række grammofonindspilninger med personlige og karakteristiske fortolkninger af danske sange, viser og salmer – ofte til eget guitarakkompagnement. Desuden er der blevet tid til mellem 600 og 700 optrædener i ind- og udland.

1989 blev Erik Harbo formand for Blicherselskabet. 1991 blev Erik Harbo efter mange års bestyrelsesarbejde valgt som formand for opera- og skuespilpersonalet på Det Kongelige Teater. Et naturligt valg af en kollega med en indiskutabel integritet, 25 års erfaring.

Erik Harbo medvirker på cd’en
The Danish Royal Opera Chorus,
udgivet på Classico.
Fotoet viser Erik Harbo som Shuisky og Ib Hansen som Boris med operakoret i 7. billede af Boris Godunov.
Foto: Huset Mydtskov.

The Danish Royal Opera Chorus